خواطر وأخبار نهاد رجب

من فتره كنت باخد كورس للتنويم الايحائي ، اتطلب مننا اننا نقرا مجموعة كتب مقسمه ع… | نهاد رجب


من فتره كنت باخد كورس للتنويم الايحائي ، اتطلب مننا اننا نقرا مجموعة كتب مقسمه على اسبوعين .. الكتاب كان حجمه كبير ، وكنت بقول لنفسي انا هلحق امتى اقرا كل ده !

في اخر يوم في الكورس تقريبا ، كان مناقشه للكتب ، فلاحظت ان فيه متدربه المانية امريكيه كانت بترد على المعلومات الموجودة في الكتاب كإنها حفظاه ، بصتلها انا والجروب باستغراب وقالت انا قريت الكتاب من الجلده للجلده ..

الكلام ده كان في خلال مثلا 3 ايام من ساعه ما استلمنا الكتاب وسط كتب تانيه ..

كان السؤال اللي ظهر فجأه في دماغي “هل ممكن انسان مش بس يقرا كتاب .. ده كمان يقدر يكون عنده المهاره في انه يسترجع المعلومات بالطريقه اللي انبهرت بيها ديه ! ”

في اللحظه ديه افتكرت تكنيك كنت بشتغل عليه وهو زرع الاعتقادات وفكرت استخدمه وكانت اول مرحله هو اني استخرج اعتقاد من سؤالي ده .. وفعلا استخرجت الاعتقاد الايجابي الاول ، ومريت على الخطوات التاليه ، ونسيت الموضوع وانتهينا ..

التكنيك ده حرفيا من اكتشافي وملاحظاتي واشتغلت على معتقدات كتير جدا بقيت ازرعها وامررها لعقلي بمنتهى السهولة بعد كده . لدرجه ان الموضوع اتحول للعبه بالنسبه لي ، وهو خلط ما بين تقنيات مع نظريات في التنويم الضمني .

من فتره بسيطه بدات اركز على مجموعه تقنيات محددة لمجال جديد بحاول ادمجه بالتنويم الايحائي ، وفي البدايه اتفاجئت بكم الكتب اللي المفروض اقراها ، بعت اشتريت كام كتاب فيهم ولما جم الكتب مكنتش في البيت ، رجعت البيت وبصيت على الكتاب الاول ، مجرد بصيت على الكتاب وقلبت صفحاته ، لاقيت نفسي عامل زي اللي معاه جردل كبير وبيحطه في نهر وبيطلع معلومات بترد على كل الاسئله اللي عندي ، واتملكتني حاله الفضول وصفحه جابت صفحه في صفحه ومقومتش في “اليوم” ده الا وانا على مقياس من 1 ل 10 ، حققت على الاقل 7 من قرايه الكتاب .. وعلى مقياس من 1 ل 10 ، حققت مش اقل من 5 على مقياس فهمه مع العلم انه مجال جديد جدا عليا معرفتش عنه حاجه وبلغه تانيه مختلفه.

التكنيك اللي بقولكم عليه ، فيه اكتر من خطوه منهم تحديد الاعتقاد طبعا ، ومنها وضع مجموعه من الاسئله جواك قبل ما تفتح اي كتاب (ده في حاله ان اعتقادك ليه علاقه بالقرايه) ، وخطوات مختلفه تخليك تقدر تبرمج عقلك انه ينفذ الاعتقاد ده بدون اي تدخل تاني منك .

وكورس ممارس التنويم الإيحائي القادم هتكلم فيه باستفاضه عن التكنيك ده وهتشوف بنفسك تأثيره وازاي تقدر من خلاله انك تحط اي اعتقاد تاني سواء في القرايه او الفلوس او الوفره عموما او حتى الزواج او غيره كتير . ويعتبر من اهم البروتوكولات اللي هدربها خلال شهر اغسطس القادم ان شاء الملك .

في النهايه هتفهم حاجه بسيطه اوي عن عقلك قالها مايكل هول في كتابه ، “فيه خبرين و واحد منهم وحش والتاني حلو ، الخبر الوحش ان انت عندك مشكله حقيقيه ، والخبر الحلو ان المشكله موجودة بس في دماغك”

اشوفكم على خير

نهاد رجب




Source

مقالات مرتبطة

اثناء تطبيق احد المقنعات على مذيعة السوشيال ميديا ...
views 400
اثناء تطبيق احد المقنعات على مذيعة السوشيال ميديا في برنامج القاهرة اليوم أمس . نهاد رجب Source...
النهاردة استنوا فيديو جديد عن التعلم اللاواعي (فيد...
views 188
النهاردة استنوا فيديو جديد عن التعلم اللاواعي (فيديو تمهيدي) الساعة 4 العصر بتوقيت القاهرة علشان يجيلك كل جديد من الصفحة اختار صفحتي ك See First واست...
The Origin And Popularity Of Radio Over The Years
views 278
Vice photo booth quinoa pop-up jean shorts stumptown kitsch, letterpress VHS disrupt. YOLO DIY squid, Banksy umami XOXO PBR small batch sartorial bitt...
قول ورايا كده واستشعر كل كلمة … وافتكر موقف ...
views 78
قول ورايا كده واستشعر كل كلمة ... وافتكر موقف او احساس مشابه للكلمة ولو ملاقيتش تخيله .. فكر الاول في اي تحدي او مشكله بتواجهها وقيس الشعور المرتبط بي...
اليوم اللي يعدي من غير ما تقول “اخيرا خلصت&#...
views 326
اليوم اللي يعدي من غير ما تقول "اخيرا خلصت" ميتحسبش انجزت ايه النهاردة ؟؟ Source
ماهي حالة التنويم بالإيحاء (الترانس) – #الت...
views 228
ماهي حالة التنويم بالإيحاء (الترانس) - #التنويم_بالإيحاء_مع_نهاد_رجب الحلقة 2 انضم للصفحة وادعوا اصدقائك للاستفادة. الصفحة الرسمية للمدرب والمعالج نه...
كل عام وانتم بخير وعيد سعيد عليكم يا ابطال 🙂 | ن...
views 38
كل عام وانتم بخير وعيد سعيد عليكم يا ابطال 🙂 Source
لحد ما تقع في مواقف صعبة هتظهر الحقيقة قدامك بطريق...
views 193
لحد ما تقع في مواقف صعبة هتظهر الحقيقة قدامك بطريقة تخليك تسجد من غير تفكير . Source
ورا كل “مقصدش” فيه إتقان لاواعي للقصد ...
views 199
ورا كل "مقصدش" فيه إتقان لاواعي للقصد لازم تفهم ان زلات اللسان هي في الأصل فهم عميق وبرمجة قوية داخلية بتمسي عليك وبتفكرك بضعفك او بقوتك في بعض الأو...
اليوم الاول مع اجمد ناس في الاردن الجميله :)اليوم ...
views 176
اليوم الاول مع اجمد ناس في الاردن الجميله :)اليوم الاول من اقوى دورات التنمية دورة التنويم الايحائي للخبير العالمي نهاد رجب .. Source...

1 Comment