من صغري كنت بحب اقلد الناس .. كنت بحب اشوف الناس اللي بتعمل حاجات مفيده او عجيبه بالنسبه لي واقلدهم ..

التقليد فطرة اتولدت معانا .. من اول ما بنتولد واحنا في عمليه غير منتهيه من التقليد .. يعني مثلا في تعلمنا للغه محدش فينا فتح كتاب وقرا فيه وحفظ كلمات علشان يقولها قدام الناس او يستخدمها في التواصل ..

قدرتنا على التقليد هي السبب الوحيد اللي خلانا نتكلم دلوقتي بالشكل الحالي . حتى في القرايه عقلنا بيلقط كلمات وبيبدا يضيفها لمخزون كلماتنا من غير اي تدخل واعي من خلالنا .

كتير لما بفكر في القدرة الذاتيه التلقائيه ديه ، بحس ان كل واحد فينا مخلوق بقدرات خارقه .. اهمها القدرة على التقليد ..

بدانا نقلد الاصوات بكلام غير مفهوم ، مجرد تحريك للشفايف ، شويه شويه بدانا نتلاعب بالصوت علشان نخرج اول كلمه .. الناس بدات تدينا احساس بنجاحنا فبدانا نكرر المهاره العجيبه ديه لحد ما اتكلمنا زيهم ..

لكن الموضوع مبيقفش لحد الكلام .. كنت بشوف مسلسل الباور رينجرز ، ويخلص المسلسل ، واقوم اتنطط واضرب الحيطه واحاول اقلدهم ، كنت بحاول اقلد اكتر حد واثق في نفسه في المدرسه ، عن طريق اني احاول اتكلم زيه او اتحرك زيه .. كنت حتى بحاول اقلد افكار الناس ، او مصطلحاتهم .. احساس الاحتياج الشديد اني انسخ شخصيه واطبقها عليا كان ملازمني وملازمك انت كمان بالمناسبه .

لحد ما كبرت شويه وركزت جدا على المهاره ديه وبقيت اخد خطواتي اوسع . ولما بدات اراقب نفسي اكتشفت ان تقليدي للناس مكنش على مستوى الكم (هما بيقولوا ايه) بس لاقيت نفسي بركز على (هما بيقولوا كده ازاي) او (هما بيتصرفوا كده ازاي)

تدرس البرمجه اللغويه العصبيه وتفهم النمذجه وتكتشف ان ده قريب جدا من اللي كنا بنعمله بالفطره .. تكتشف مثلا ان اتباع سنه انسان وتصرفاته ولبسه وشكله بيخليك توصل اسرع لفهم ايديلوجياته او معتقداته .

فكرة اننا ننفصل عن الاخرين ونقول اننا نقدر نكمل حياتنا من غير مانمشي على اثار خطوات حد تاني ، فكره عجيبه وخاطئة تماما من وجهه نظري .. فكرة اننا نبدأ من البدايه مستحيله .. محدش يقدر يبدأ على بياض . ويمكن ده اللي يأكدلنا ان سيدنا ادم هو البدايه ، وحتى لما اتخلق ربنا علمه “الاسماء كلها” ومن سيدنا ادم لحد اللحظه ديه احنا لسه لحد دلوقتي جوا جيناتنا مزروع برامج في التفكير والتصرف ليها علاقه بيه وبناس عاشوا من آلاف السنين .

فيه ابحاث تثبت اننا لحد دلوقتي بنتصرف زي راجل الكهف !
فيه ابحاث تثبت ان افكارنا هي عباره عن عمليه نسخ كبرى لناس تانيه

وفي القرآن ربنا عز وجل دايما بيتكلم عن ان الكفار ضلوا باتباعهم آبائهم والاولون .. مش مجرد الاباء فقط ولا حدد الاولون دول كام حقبة زمنيه ووجود الانبياء كان من وجهة نظري لارجاع الناس لتقليد الناس اللي على الطريق السليم .

حتى في التنويم الإيحائي دكتور ابراهيم الفقي كان اول مدرب يقولنا ان نقلد الصوت والاداء ، وشويه شويه هتكتشف ان بتقليدك ده انت بتتصل مع وعي اعلى بيربطك فكريا وشعوريا حتى بنفس الشخص اللي انت بتقلده وكإنك بتفكر بدماغه وبتتصرف بنفس طريقته .

محاولات الانفصال عن السنه والالتزام بتعاليم الكتاب – القرآن الكريم – عبث ، كل نبي او رسول كان جاي علشان الناس تقلد خطواته وتتبعه للوصول لله على طريقه .

ولإن طبيعي جدا انك من وقت للتاني تتوه عن الطريق ولإن عقلك مجهز انه يتبع القطيع هتلاقي نفسك بتروح لأقرب جماعه تمشي وراهم لاننا بنحب التقليد بالفطرة وايما بندور على آثار اقدام ..

وطالما ده شئ موجود في نظامنا العقلي (الافكار) والجسدي (الجينات) ، يبقى لازم نختار ناس نمشي وراهم ، بشجعكم على تقليدهم ، تقليد حركاتهم او انفعالاتهم او افكارهم او تصرفاتهم او حتى نبره صوتهم . بشجعكم لده لانه في النهايه كل مره هتقرا فيها سورة الفاتحه هتلاقي نفسك بتدعي بتقول “اهدنا الصراط المستقيم” ولو فكرت في اي صراط هتكتشف ان فيه اولون وسابقون وهتتبعهم للوصول.

نهاد رجب


Source

مقالات مرتبطة

احضن على اد ما تقدر من الناس كل يوم ، متعرفش كام و...
views 133
احضن على اد ما تقدر من الناس كل يوم ، متعرفش كام واحد من الجنة هتحضنه النهاردة وممكن ياخدك معاه Source...
احجز الان في كورس ممارس التنويم الايحائي سيتم تد...
views 195
احجز الان في كورس ممارس التنويم الايحائي سيتم تدريبك على أحدث التقنيات الخاصة بالتنويم الإيحائي في العالم لتقوم بتطبيقها على نفسك والاخرين . ستتعل...
سناب تشات مستنيكم هناك :) نهاد رجب | نهاد رجب...
views 126
سناب تشات مستنيكم هناك :) نهاد رجب Source
طور نفسك لحد ما يصعب على الناس حتى تقليدك جدد أدو...
views 563
طور نفسك لحد ما يصعب على الناس حتى تقليدك جدد أدواتك لدرجة انك تكون مختلف كل مرة في أدائك تميز في اللي بتعمله دلوقتي وكإنك اتخلقت علشانه حب يومك...
بناءا على طلب الاخوه السناب شات الخاص بي: nihad...
views 177
بناءا على طلب الاخوه السناب شات الخاص بي: nihadragab اراكم على خير Source
هل انت داعش؟
views 1241
    داعش من خلال رؤيتي للموقف اكتشفت الاتي : داعش مش مخيفه علشان بتقتل الناس ، داعش مخيفة علشان مجموعه الناس ديه كانت بالشجاعه انها ...
الديون بتجيب ديون نهاد_رجب
views 2804
    الديون بتجيب ديون عمرها مافكت زنقه عمرها ماهتفك زنقه لو عليك ديون سددها حتى لو كانت بسيطة الدين ممكن يكون كلمة حلوة اتقالتلك و...
لحد ما تقع في مواقف صعبة هتظهر الحقيقة قدامك بطريق...
views 161
لحد ما تقع في مواقف صعبة هتظهر الحقيقة قدامك بطريقة تخليك تسجد من غير تفكير . Source
علشان السيلفي كان الاختراع الأشهر في الدنيا كوكا...
views 128
علشان السيلفي كان الاختراع الأشهر في الدنيا كوكاكولا عملتلك كانز عليها أسامي علشان كل واحد يجري يدور على اسمه ويفرح ويشتريه علشان كده من ضمن مبادئ...
ان شاء الملك سأتواجد بالأردن يوم 28 يناير لتقديم م...
views 153
ان شاء الملك سأتواجد بالأردن يوم 28 يناير لتقديم محاضرة خاصة بالإقناع والتأثير النفسي بعمان والظهور ضيفا بالتلفزيون الأردني .. سعيد برؤيتي للعديد من أ...

About the author

nihadragab

1 Comment