الصدفة في حياتي

reflecting on my life

اكتشفت ان الصدفة ليها وجود عجيب لو مهتم اعرفها لو مش مهتم تقدر تقراها وكإنك مش مهتم وكده

انا عندي 29 سنه ، واسمي نهاد رجب ، مكنش ليا اي ارادة في اختيار اسمي ، (واضح طبعا) ..

بس انا بكلمكم دلوقتي من اللاب ، بعد 29 سنة ، متجوز من سنة ونص تقريبا ، مدرب للتنويم بالايحاء ومؤسس منهج التنويم الضمني ..

في البداية … لا لا ولا اقولكم .. في النهاية قصة جوازي كانت صدفة

غادة سمعتلي جلسة بالصدفة ، شافتني عالفيسبوك بعدها بشهور بالصدفة ، كلمتها بالصدفة ، وطلعت ساكنه جمبي صدفة . وكانت قبلها بكتير في محاضرة بالصدفة وواحد صديق قالها تحضرلي صدفة وهي محضرتش برضه بالصدفة ..

— قبلها بشوية …

التدريب ..

كنت في محاضرة مع صديق ليا بالصدفة ، واختارني المدرب اقول كلمة بالصدفة ، فاتعرفت على التوستماسترز بالصدفة واتعلمت التدريب بالصدفة .. شافني كذا منظم بالصدفة ، قابلني ناس في كورسات بالصدفة ، وبدات ادرب بالصدفة ..

— نرجع بضهرنا شوية اكتر ..

التنويم بالايحاء ..

في 2006 اتفركشت خطوبتي الاولى بالصدفة ، ومشيت في شارع عجيب بالصدفة ، اتصادفت مع واحدة ست قاعدة بالصدفة ، وبتبيع كتب لاقيتها صدفة ، وسط الكتب عنيا وقعت بالصدفة على كتاب لدكتور ابراهيم الفقي بالصدفة ، وبالصدفة اكتشفت ان الكتاب بيتكلم عن مشاكل كانت عندي ، حبيت دكتور ابراهيم ولاقيت موقعه على الانترنت بالصدفة ، بعت لمنظمين دوراته ايميل وقالولي انهم شافوه بالصدفة ، اتفقنا ، وقالولي اختار اي كورس تحرضه لدكتور ابراهيم الفقي ، فاخترت التنويم بالايحاء بالصدفة ..

— وقبلها بحبة …

تصميم مواقع الانترنت …

كنت مع مصطفى علي بالصدفة ، دخلنا انترنت كافيه بالصدفة ، واتفتح قدامنا باب ال Free website templates بالصدفة ، حسيت ان ده المجال بتاعي بالصدفة ، ودخلت فيه بالصدفة ، اتكعبلت في موقع للشعر العربي بالصدفة وبعتلهم ايميل بتصميم جديد لموقعهم وبرضوا شافوا الايميل بالصدفة .. وافقوا على تصميمي وبدات اتعرف بالصدفة على عملا تانيين كانوا عايزين يصممموا مواقعهم برضه بالصدفة ..

— قبل كده بشوية ..

اكاديمية المقطم قسم لغات وترجمه ..

انا جبت في ثانوية عامة 65% ، وبالصدفة دخلت خدمه اجتماعيه ، ومعجبتنيش فخرجت منها واتفقت مع ابويا الله يرحمه اني مش هكمل غير كورسات كمبيوتر واسافر برة مصر ، ابويا وافق ، وبالصدفة ابويا مات في نفس اليوم ، قررت ادور على اكاديمية واكمل تعليمي وبالصدفة سمعت عن اكاديمية المقطم للكمبيوتر ، ودخلت المعهد بالصدفة ، وعرفت بالصدفة ان مجموعي اقل من كمبيوتر ، فبالصدفة كان فيه واحد من الادارة معدي بالصدفة ، عرض عليا ادخل لغات وترجمة وقبلت ودخلت انجليزي بالصدفة ..

— قبل كده بشويتين …

اتولدت لأب مصري وجد تركي في عيله يملؤها الاتراك وبالصدفة كان اسم نهاد مشهور ، فسموني نهاد .. وعشت حياتي بعدها مستاء من اسمي العجيب اللى يدي على ولد وبنت ومسلم ومسيحي …

بس خلونا نقرا الصدفة …

لولا ان ابوي مات مكنتش اكاديمية ولولا ان الراجل الاداري معدي مكنتش دخلت لغات وترجمه مكنتش عرفت انجليزي ، ولولا اني عرفت شوية انجليزي ولولا الانجليزي واننا انا ومصطفى دخلنا الانترنت كافيه اللى في شارع خيرت ، مكنتش دخلت في تصميم مواقع الانترنت اللى كل كورساته بالانجليزي ولولا اني بقيت مصمم مواقع انترنت مكنتش عرفت اعيد تصميم موقع دكتور ابراهيم الفقي واخد كورس من كورساته ولولا اني فركشت قبلها بحبه ومشيت من الشارع العجيب مكنتش شوفت كتاب دكتور ابراهيم الفقي ، ولولا انهم شافوا الايميل مكنوش بعتولي ولولا اني اخترت التنويم بالايحاء مكنتش عملت جلسات تنويم ولولا الجلسات والتنويم واني كنت مع صديقي في المحاضرة ديه مكنتش قدرت ادرب ولولا اني بدات ادرب بعد ماعرفت التوستماسترز والسي سي تي طبعا مكنتش عملت قناة ليا على اليوتيوب وعملت فيها جلسات تنويم بالايحاء ولولا كل ده مكنتش غادة سمعتني في جلسة على الانترنت واتجوزنا ..

كل ده وعايز تقنعني انه ده كان صدفة ؟

لحظة واحدة : لولا ان اسمي نهاد ، مكنتش اتميزت عن باقي المدربين التانيين بالاسم ، واغلب الناس عارفة ان اسمي كان السبب في سهوله تذكره وبالتالي كان اسهل الوصول ليا .

مفيش صدفة 🙂

 

نهاد رجب

مقالات مرتبطة

عيش حلمك
views 1535
  عيش حلمك لانك لو معشتوش حد غيرك هيعيشه انا عارف اني مش الاحسن ، وعارف ان فيه ناس كتير افضل مني ويقدروا يكونوا اللى انا بعيشه ، بس مخدوش...
مجرد سؤال تخيلي … مش محتاج تقتنع او لا .. ...
views 380
مجرد سؤال تخيلي ... مش محتاج تقتنع او لا .. لو حصل انك اكتشفت ان حياتك بالكامل نتاج سلوكك انت واعتقاداتك الشخصية وإدراكك بنسبة 100% بدون أي تدخلات م...
وعيك بيتحكم بالنتايج اللي بتحصل عليها ادراكك للحي...
views 28
وعيك بيتحكم بالنتايج اللي بتحصل عليها ادراكك للحياة وللظروف وحالتك النفسيه في التعامل مع الاحداث بيوصلك في النهاية لكل موقف بيحصلك مهما كان الشئ ال...
عايز تنسى حد او تتخطى تجربة عاطفية ؟ ركز في الفيدي...
views 70
عايز تنسى حد او تتخطى تجربة عاطفية ؟ ركز في الفيديو ده للآخر | نهاد رجب انضم للصفحة وادعوا اصدقائك للاستفادة. الصفحة الرسمية للمدرب والمعالج نهاد رجب ...
خبر هام | حصول المدرب نهاد رجب على الجائزة الفضية ...
views 2023
خبر هام :)   حصل المدرب والمعالج والمدون نهاد رجب على جائزة اليوتيوب الفضية لتخطي عدد مشتركي قناته ال 124 الف مشترك من دول العالم أجمع . ...
اذا وجدت انك تعمل عند أموالك فاعلم ان الوقت قد حا...
views 1434
اذا وجدت انك تعمل عند أموالك فاعلم ان الوقت قد حان لكى تستقيل خلق المال ليعمل لدينا لا لنعمل ونسهر ونتعب من اجله إذا وجدت انك تتعب من أجل الحب فا...
وهم المستقبل مع نهاد رجب
views 2462
  مفيش حاجة اسمها مستقبل فيه ماضي وحاضر واي حاجة اكتر من كده متخلقتش لسة ابعد مسافة لمستقبلك موجود عند طرف انفك وكانك بتدفع بحيطة لقدام ، في ...
‎Nihad Ragab نهاد رجب‎ shared ‎النقابة العامة للعا...
views 24
‎Nihad Ragab نهاد رجب‎ shared ‎النقابة العامة للعاملين بالكهرباء بالأردن / فرع الوطنية‎'s photo. Source...
يوم عن يوم بحس ان فيه حاجات حلوه بتحصل في البلد ب...
views 104
يوم عن يوم بحس ان فيه حاجات حلوه بتحصل في البلد بسافر الدنيا وبرجع حاسس اننا برضه احسن لكل شخص بيتكلم بأي لغه مصر حلوه والدنيا بتستقر يوم عن يوم ول...
ليه بننسى ؟ #نهاد_رجب
views 1311
    ليه بننسى ان الدنيا اتخلقت مسخره لينا مش احنا المسخرين ليها ؟ ليه بننسى اننا ملوك الارض وأننا الأفضل ؟ ليه بننسى ان الحكام م...

About the author

nihadragab

Leave a Comment