الصدفة في حياتي

reflecting on my life

اكتشفت ان الصدفة ليها وجود عجيب لو مهتم اعرفها لو مش مهتم تقدر تقراها وكإنك مش مهتم وكده

انا عندي 29 سنه ، واسمي نهاد رجب ، مكنش ليا اي ارادة في اختيار اسمي ، (واضح طبعا) ..

بس انا بكلمكم دلوقتي من اللاب ، بعد 29 سنة ، متجوز من سنة ونص تقريبا ، مدرب للتنويم بالايحاء ومؤسس منهج التنويم الضمني ..

في البداية … لا لا ولا اقولكم .. في النهاية قصة جوازي كانت صدفة

غادة سمعتلي جلسة بالصدفة ، شافتني عالفيسبوك بعدها بشهور بالصدفة ، كلمتها بالصدفة ، وطلعت ساكنه جمبي صدفة . وكانت قبلها بكتير في محاضرة بالصدفة وواحد صديق قالها تحضرلي صدفة وهي محضرتش برضه بالصدفة ..

— قبلها بشوية …

التدريب ..

كنت في محاضرة مع صديق ليا بالصدفة ، واختارني المدرب اقول كلمة بالصدفة ، فاتعرفت على التوستماسترز بالصدفة واتعلمت التدريب بالصدفة .. شافني كذا منظم بالصدفة ، قابلني ناس في كورسات بالصدفة ، وبدات ادرب بالصدفة ..

— نرجع بضهرنا شوية اكتر ..

التنويم بالايحاء ..

في 2006 اتفركشت خطوبتي الاولى بالصدفة ، ومشيت في شارع عجيب بالصدفة ، اتصادفت مع واحدة ست قاعدة بالصدفة ، وبتبيع كتب لاقيتها صدفة ، وسط الكتب عنيا وقعت بالصدفة على كتاب لدكتور ابراهيم الفقي بالصدفة ، وبالصدفة اكتشفت ان الكتاب بيتكلم عن مشاكل كانت عندي ، حبيت دكتور ابراهيم ولاقيت موقعه على الانترنت بالصدفة ، بعت لمنظمين دوراته ايميل وقالولي انهم شافوه بالصدفة ، اتفقنا ، وقالولي اختار اي كورس تحرضه لدكتور ابراهيم الفقي ، فاخترت التنويم بالايحاء بالصدفة ..

— وقبلها بحبة …

تصميم مواقع الانترنت …

كنت مع مصطفى علي بالصدفة ، دخلنا انترنت كافيه بالصدفة ، واتفتح قدامنا باب ال Free website templates بالصدفة ، حسيت ان ده المجال بتاعي بالصدفة ، ودخلت فيه بالصدفة ، اتكعبلت في موقع للشعر العربي بالصدفة وبعتلهم ايميل بتصميم جديد لموقعهم وبرضوا شافوا الايميل بالصدفة .. وافقوا على تصميمي وبدات اتعرف بالصدفة على عملا تانيين كانوا عايزين يصممموا مواقعهم برضه بالصدفة ..

— قبل كده بشوية ..

اكاديمية المقطم قسم لغات وترجمه ..

انا جبت في ثانوية عامة 65% ، وبالصدفة دخلت خدمه اجتماعيه ، ومعجبتنيش فخرجت منها واتفقت مع ابويا الله يرحمه اني مش هكمل غير كورسات كمبيوتر واسافر برة مصر ، ابويا وافق ، وبالصدفة ابويا مات في نفس اليوم ، قررت ادور على اكاديمية واكمل تعليمي وبالصدفة سمعت عن اكاديمية المقطم للكمبيوتر ، ودخلت المعهد بالصدفة ، وعرفت بالصدفة ان مجموعي اقل من كمبيوتر ، فبالصدفة كان فيه واحد من الادارة معدي بالصدفة ، عرض عليا ادخل لغات وترجمة وقبلت ودخلت انجليزي بالصدفة ..

— قبل كده بشويتين …

اتولدت لأب مصري وجد تركي في عيله يملؤها الاتراك وبالصدفة كان اسم نهاد مشهور ، فسموني نهاد .. وعشت حياتي بعدها مستاء من اسمي العجيب اللى يدي على ولد وبنت ومسلم ومسيحي …

بس خلونا نقرا الصدفة …

لولا ان ابوي مات مكنتش اكاديمية ولولا ان الراجل الاداري معدي مكنتش دخلت لغات وترجمه مكنتش عرفت انجليزي ، ولولا اني عرفت شوية انجليزي ولولا الانجليزي واننا انا ومصطفى دخلنا الانترنت كافيه اللى في شارع خيرت ، مكنتش دخلت في تصميم مواقع الانترنت اللى كل كورساته بالانجليزي ولولا اني بقيت مصمم مواقع انترنت مكنتش عرفت اعيد تصميم موقع دكتور ابراهيم الفقي واخد كورس من كورساته ولولا اني فركشت قبلها بحبه ومشيت من الشارع العجيب مكنتش شوفت كتاب دكتور ابراهيم الفقي ، ولولا انهم شافوا الايميل مكنوش بعتولي ولولا اني اخترت التنويم بالايحاء مكنتش عملت جلسات تنويم ولولا الجلسات والتنويم واني كنت مع صديقي في المحاضرة ديه مكنتش قدرت ادرب ولولا اني بدات ادرب بعد ماعرفت التوستماسترز والسي سي تي طبعا مكنتش عملت قناة ليا على اليوتيوب وعملت فيها جلسات تنويم بالايحاء ولولا كل ده مكنتش غادة سمعتني في جلسة على الانترنت واتجوزنا ..

كل ده وعايز تقنعني انه ده كان صدفة ؟

لحظة واحدة : لولا ان اسمي نهاد ، مكنتش اتميزت عن باقي المدربين التانيين بالاسم ، واغلب الناس عارفة ان اسمي كان السبب في سهوله تذكره وبالتالي كان اسهل الوصول ليا .

مفيش صدفة 🙂

 

نهاد رجب

مقالات مرتبطة

انا حظي حلو .. في 2006 كانت اول دوره تدريبيه كامله...
views 37
انا حظي حلو .. في 2006 كانت اول دوره تدريبيه كامله لدكتور ابراهيم الفقي وكانت بتضم المراحل الكامله للتنويم الإيحائي تحت مسمى شهادة "معالج بالتنويم الإ...
جهاز قراءه الموجات العقليه والتعرف على حالة المستف...
views 24
جهاز قراءه الموجات العقليه والتعرف على حالة المستفيد خلال جلسه التنويم الإيحائي يعتبر هذا الجهاز هو الاداه المثاليه المستخدمة خلال بعض جلسات التنويم...
ايام بسيطه ان شالله ونبدأ كورس “ممارس التنوي...
views 6
ايام بسيطه ان شالله ونبدأ كورس "ممارس التنويم الإيحائي" اغسطس 2017 بدايه قويه منتظراكم ان شاء الله وكورس مختلف وتجهيز جديد وتنظيم مختلف مستنيكم من...
وكل ما تؤمن أكتر بتقل قدرتك على الشرح ويقل حماسك ع...
views 150
وكل ما تؤمن أكتر بتقل قدرتك على الشرح ويقل حماسك عن الدفاع عن ما تؤمن بيه . بيزيد صبرك وبتغير استراتيجياتك من انك تخلي الناس تصدق ل إنك تخلي الناس تعي...
سناب تشات مستنيكم هناك :) نهاد رجب | نهاد رجب...
views 72
سناب تشات مستنيكم هناك :) نهاد رجب Source
النهاردة دخلت مستفيد في التنويم الإيحائي في 4 دقائ...
views 286
النهاردة دخلت مستفيد في التنويم الإيحائي في 4 دقائق وصل لل Somnambulism انا مبسوط كل سنة وانتوا طيبين نهاد رجب Source...
Test
views 183
Test Sent from my iPhone
ساعه وهبدأ ان شاء الله تعلم كورس انجليزي متقدم مع ...
views 58
ساعه وهبدأ ان شاء الله تعلم كورس انجليزي متقدم مع نورين بدر ، مترجمة ومدربة والمترجم الرسمي لضيوفي المدربين الأجانب في كورس ممارس التنويم الايحائي ه...
تم الانتهاء دبلوم التنويم الإيحائي في تونس ، سوسة ...
views 195
تم الانتهاء دبلوم التنويم الإيحائي في تونس ، سوسة في قاعة فندق رويال سالم ، بتنظيم مركز المتفائل للتدريب والاستشارات استمتعت جدا بالجودة التنظيمية ...
انتهاء اليوم الثاني من دبلوم وممارس التنويم بالإيح...
views 147
انتهاء اليوم الثاني من دبلوم وممارس التنويم بالإيحاء ب إيفري ، فرنسا وتم التدرب على طرق احداث التنويم بالايحاء باسلوب ديف المان والعديد من النظريات ...

About the author

nihadragab

Leave a Comment