اهلا بيكم ، انا نهاد رجب

اهلا ومرحبا بيكم في حلقة جديدة من حلقاتي على اليوتيوب ، والنهاردة هكلمكم عن موضوع ممكن يكون غريب بس مؤخرا الابحاث الامريكية والسويسرية اثبتت صحته ، الا وهو التعلم خلال النوم !

هل ممكن فعلا نتعلم اثناء النوم ؟ هل ممكن تحل معضلة في حياتك خلال اعمق مراحل النوم ؟

الموضوع طلع بالسهولة ديه ، في خلال شغلي في جلسات التنويم بالايحاء ، كنت بتعامل مع الشخص وهو مسترخي وفي مرحلة قريبة من النوم وكنت منبهر دايما ازاي شخص ممكن يغمض عينه وينام ويفوق على شخصيه مختلفة او سلوك مختلف او يكتشف ان افكار قديمه كانت عنده تأثيرها العاطفي اختفى وكأنها لم تكن !

السر في ان الشخص في خلال النوم بيتضاعف بشكل او بآخر قوة العقل الباطن في استقبال الاقتراحات وتنفيذها ، وبتستمر قدرة الانسان على التعلم .

ويمكن تكون سمعت عن ابحاث فرنسية اثبتت ان الجنين في بطن والدته بيتعلم اللغة ، وبيسهل عليه تعلمها لما بيخرج للحياة ، لأ والاكتر من كده ان من المعلومات العامة ان الأم لو قرت قرآن باستمرار خلال فترة الحمل ، الجنين بعد كده في حياته بيكون اسرع في تعلم القرآن وحفظه !

والاغرب من كده ان كل طفل نبرة صوته في الصريخ والبكاء لما بيخرج للدنيا بتختلف من جنسيه للتانية ، يعني الفرنسي غير الايطالي غير المصري ! وده يدل على ان التعلم موجود في الاوقات اللى انت متخيل ان التعلم بيتوقف فيها .

وكمعالج تنويم بالايحاء ومن كل التجارب اللى عدت عليا بكتشف ان في حاله غياب الوعي ، تعلم الانسان بيزيد وبيتضاعف وده السبب ان الشخص لما بيكون في حالة نفسية ايجابية ومتفاعله بيتعلم اسرع ، وانت بتضحك بتتعلم اسرع ، وده لانك في حالة استيعاب مضاعفة بسبب ان الضحك بيقلل من تأثير الوعي وبيضاعف التفاعل اللاواعي.

يبقى الحل هنا هو انك تسمح لعقلك الباطن انه يتعلم ، والسبب لكده هو معادلة هكلمك عنها في خلال الفيديو ، الوعي بيستقبل من 5 ل 9 معلومات في الثانية الواحدة ، لكن اللاواعي بيستقبل مليارات المعلومات ، فاللى انت ساعه ممكن تتعلمه في جزء من الثانية لو سمحت لنفسك انك تستفيد من قدرات عقلك الباطن الحقيقية !

على سبيل المثال ، لو قولتلك مثلا ايه حاصل ضرب 5230 في 148 ؟ ممكن يكون المسألة بالنسبة لك صعبة ، بس هل هي فعلا كده ؟ المسألة صعبة بالنسبة لوعيك اللى هيستغرق وقت طويل جدا من غير ورقة وقلم علشان يحل المعضلة ، لكن بالنسبة للعقل الباطن واللى بتعادل قوته قوة ملايين من اعتى واذكى اجهزة الكمبيوتر في العالم ، فنتاج حاصل الضرب اتعرف قبل مانهي السؤال !

طيب لو عقلك الباطن قدر يعرف الاجابة بالسرعة ديه ، اللى بيخلينا ناخد وقت علشان نعرفها ؟

الاجابة هنا والسر في الوعي ، الوعي هو الاداة البطيئة لأسباب متعددة ، وانت بتعتمد عليها علشان توجدلك الحل ، لكن لو سمحت لنفسك انك تسترخي هتكتشف الحل في وقت اسرع بكتير من اللى انت ممكن تعرفه فيه بوعيك.

تخيل ده كإنك بتحاول تفتكر اسم واحد صاحبك قديم ، ومش قادر تفتكر اسمه وعمال تعافر علشان تفتكره وانت مش قادر ، وفجأة قررت لأي سبب انك متفكرش في اسمه وهوب في خلال جزء من الثانية جالك الاسم وناديت مرة واحدة وقولت “مصطفى”

الاسم كان موجود والاجابة كانت موجودة واللي بيوصلها هو اللى بيقدر يتواصل مع عقله الباطن .

وف دراسة لجامعه سويسرية حاول زيوريخ وفريبورج يعرفوا لو ان دراسة اللغة الهولندية بالنسبة للطلبة ممكن يكون اسهل لو سمعوا نفس الكلمات اللى اتعلموها خلال نومهم ، وكانت الاجابة بالنسبة لهم مبهرة !

الساعة 10 بالليل ، المجموعة المكونة من 60 طالب الماني اتعرفوا على كلمات مزدوجة علشان يتعلموها ، نص المجموعة نامت والنص التاني طلبوا منهم انهم يسهروا ويكملوا مذاكرة .

وخلال نوم المجموعة الاولى ، بدأ الباحثين يكرروا عليهم كلمات ذاكروها قبل النوم ، كرروها على مسامعهم خلال ماكانوا في نوم عميق .

والساعة 2 الصبح عملوا اختبار للمجموعة اللى نامت والمجموعة اللى فضلت سهرانة علشان يكتشفوا ان المجموعة اللى استمعت للكلمات اثناء النوم ، تميزوا ونجحوا بشكل تقريبا يوصل ل 100% والمجموعة اللى فضلت سهرانة نسبة النجاح فيها كانت متوسطة !

ولكن هنا بجورن راخ بيقول ان انت تقدر انك تتعلم الكلمات وتوصل للنتيجة فقط لو انت استمعت لكلمات انت كنت سامعها وانت صاحي . يعني انت اساسا سمعت الكلمات ديه قبل كده . واستماعك للكلمات خلال النوم بتيقظ جزء التعلم والادراك اللاواعي في المخ

وهنا نقدر نستخرج معادلة في منتهى القوة تقدر تخليك توصل للنتيجة ديه بمنتهى السهولة ..

المعادلة بتتكون من 3 خطوات

اولا ، الاسترخاء والحالة النفسية المناسبة .

اتاكد انك تكون مسترخي وفي حالة نفسية مناسبة اثناء عملية التعلم . الحالة النفسية المناسبة بتسرع وبتضاعف من عملية التعلم بشكل غير طبيعي . وانك تكون مسترخي فانت بتسمح لعقلك الباطن انه يستوعب المعلومات ديه وتقدر تسترجعها لو دخلت في نفس الحالة فيما بعد .

ثانيا ، متراجعش .. المراجعة طبعا حاجة مميزة جدا ، لكن متراجعش هنا معناها انك متحاولش تعمل مجهود في انك تفتكر او تتاكد انك مستوعب ، المجهود ده بيتعبك وبيضيع النتيجة الحقيقية ، الا وهي ان كل كلمة انت قريتها حتى لو مستوعبتهاش فعقلك الباطن بيستوعبها ، بسبب ان قدراته غير محدودة حتى لو قريت كتاب كامل في يوم . وبمعنى تاني خليك مؤمن ان كل معلومة انت قريتها سواء فهمتها او مفهتاش عقلك الباطن فهمها .

ثالثا نام .. بس قبل ماتنام هتاخد نفس عميق لمدة 3 مرات ، وتكرر جواك الجملة ديه “بطلب من عقلي الباطن انه يقوم بتعلم كل كلمة هسمعها خلال نومي” قولها وكررها واستغرق في النوم .

خلال النوم هتشغل مسجل او الكمبيوتر او الموبايل عليه الدرس اللى انت كنت بتستمع ليه ، ممكن كلمات من اللغة اللى انت عايز تتعلمها ، وحد بيقراها ، حد غريب او حتى انت شخصيا . وانا عن نفسي في خلال تعلمي للغة الانجليزية كنت بقرا الكلمات بصوت عالي وبسجلها ، الكلمة ومعناها باللغة العربية واستخدامها في جمل انجليزية ، وبعيد كل ده خلال نومي . وكانت للطريقة ديه تأثير السحر .

استنى الموضوع مبيقفش لحد هنا ، انت كمان تقدر تحل مشكلة مواجهاك بنفس الطريقة ! انت بس هتعمل تغيير بسيط .

انت طبعا عارف ان عقلك الباطن فيه كل الاجابات والحلول لكل المشاكل ، مجرد انك تقابل اي مشكلة في اي وقت ، كل اللى هتحتاج تعمله هو انك ببعد النوم هتعيد على نفسك تسجيل بتقول فيه لنفسك “بطلب من عقلي الباطن انه يوجدلي حلول في التحدي الخاص بالموضوع الفلاني” وخد بالك ان كلامك يكون ايجابي ميكونش فيه كلمة مشكلة او صعوبة او غلطات ، الخ .

اثناء النوم وده عن تجربة شخصية ، اما انك تكتشف انك بتبدأ تحلم بأحلام موفقة وتحس ان فيها رسايل تفسيرها هيفيدك في التحدى او بعد الاستيقاظ هتبدأ تلاحظ الحلول بتحاوطك بأمان تاني يوم .

الاسلوب ده مناسب في النوم الليلي مش خلال اليوم .

اتمنى ان الحلقة تكون عجبتك ، وهستنى انجازاتك ان شاء الله ، تقدر تشاركها مع كل معارفك وتشترك في القناة بتاعتي عن طريق الضغط على ذر Subscribe

كان معاك نهاد رجب

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

 

مقالات مرتبطة

النظرية الجزء الاول
views 1866
  النظرية بتقول انك لو حبيت حد وكرهته علشان هو خاين مثلا ، فيه احتمال كبير انك تحبه تاني بس عمرك ماهتقدر تنسى الي حصل ، ببساطة السلوك ممكن يتل...
تعلم كيف تستوعب الكتاب اسرع دون قراءة ! لـ نهاد رج...
views 10320
قد يبدوا عنوان المقال غريبا جدا هذه المرة ولكن قبل إصدار أحكام دعني أخبرك أسرار زيادة إستيعاب محتوى الكتب بأساليب إحترافية جدا دون إطلاق أسماء مثل الق...
كيف تلعن نفسك في خطوات ! لـ نهاد رجب...
views 6031
نعم ، انها لعنه والعنوان صحيح "كيف تلعن نفسك" وليس "كيف تعلن عن نفسك" كما قد صور العقل الباطن في عقول بعض المتابعين .. لعنه النفس هي اختيارات نأخذه...
في الوقت اللي كلهم هيجمعوا انها نهايتك ووقوعك....
views 652
في الوقت اللي كلهم هيجمعوا انها نهايتك ووقوعك. وانت بتقع وقبل.ماركبتك تتعفر بالتراب ، اسند بايدك وقوم تاني خليهم دايما يحسوا انك مبتخلصش ، لسه ع...
التسويق : اهزم منافسك بالصمت لأن انتصاره سيبدأ عند...
views 5831
اهزم منافسك بالصمت لأن انتصاره سيبدأ عندما يعلو صوتك ضده . التسويق الاجرامي هو انك تستخدم المنافس للتسويق لبضاعتك ومنتجك وده ممكن يحصل بشكل مدرو...
طريقة ال R.O.R.D للتخلص من العادات السلبية وتكوين ...
views 7378
ماهي العادة ؟ وكيفية التخلص من العادات السلبية طريقة ال R.O.R.D للتخلص من العادات يعاني البعض منا من الكثير من العادات التي تؤثر بالسلب على حيات...
أن تكون حرا – شروط وخطوات #نهاد_رجب...
views 4766
أن تكون حرا   هو أن لا تسمع إلا صوتك والذي يأمرك بالنهوض في الوقت الذي يتكاتف فيه الناس لإيقافك بأصواتهم   هو أن تلتزم بوعدك و...
في التأني الندامة وفي السرعة السلامة ! نهاد رجب...
views 1814
هل قرأت العنوان جيدا ؟ ان هذا صحيح حق ، وقد تكون هذه الجملة هي الادق على الاطلاق .    ولكن كيف ان التأني يأتي بالاخطاء والسرعة تأتي بالسلامة وت...
عن العنوسة اتحدث… للبنات فقط .. من راجل زي أ...
views 10394
  للبنات فقط .. من راجل زي أخوكي العنوسة مشكلة تواجه بنات كتير .. بس هل هي فعلا مشكلة ؟ خليني اقولك من واقع معاملتي لناس كتير ، ازاي ديه ممك...
وقف الكالاكس وامشي بهدوء #نهاد_رجب...
views 2447
  ماشي في الطريق الكالاكس بتاع العربية اختفى .. مات مشيت حسيت احساس واحد محبوس في اوضة ازاز وعمال يصرخ ومحدش سامعه ده خلاني امشي بالعربية بر...

About the author

Engy Ragab

Leave a Comment